Jan 21, 2010

Pesanan Untuk Lelaki, Peringatan untuk Wanita.

'Jangan engkau kahwini wanita yang enam, jangan yang ananah, yang mananah,dan yang hananah,dan jangan engkau kahwini yang hadaqah, yang baraqah dan yang syadaqah'

1.wanita Ananah banyak mengeluh dan mengadu, dan tiap saat memperalatkan sakit atau buat-buat sakit.

2.wanita Mananah suka membangkit-bangkit terhadap suami. wanita ini menyatakan 'aku membuat itu keranamu'.

3.wanita Hananah menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain.

4.wanita Hadaqah melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya utk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya.

5.wanita Baraqah ada 2 makna, pertama yang sepanjang hari mengilatkan dan menghias mukanya, kedua dia marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagianya.

6.wanita Syadaqah banyak cakap, tidak menentu lagi bising.

---Dicatat oleh Imam Al-Ghazalli

8 SuKe KoMen..:

eheh...nice one :D

bagus untuk wanita2 yang expecially dalam golongan #04 bace. hu hu hu~!! rasenye ramai betul skang nih.. tapi alhamdulillah aku tak berjumpe lagik... seban tak de jumpe pe pun langsung. kah kah kah~!!

jawa : baguslah...hehee..sok2 cr yg baik2 n tkde pun dr golongn diatas.. klu ade pun.. manusia tak ade yg sempurna.. all the best 4 u :)

:D semoga jadi teladan buat semua.. :)

aslm..
sedangkn lidah lagi tergigit ni kan pula....ahak3..

Lanz, hehe tu untuk suami isteri boleh lar..ni pesanan sebelum menjadi suami isteri..hek2...beruntung btol lelaki kan? hehe


touyakaruma, hehe sgt bagus... :)

Post a Comment

ApE LaGi, dA jEjAk tu, JgN LupeR tingGaLkan CoMmenT AnDa Ye..TanKiu :)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More