Jan 6, 2010

Grrrrrrrrrr.......Cikgu Mkn Kamu~!!

Salam..

Malam ni tak seperti malam yang semalam....
Mengapa?

Kerana mood lain...
kenapa?

Otak saya dah banyak memikirkan sesuatu perkara yang menjadikan Otak saya ni 'Multitasking'
selepas ni buat nie, lepas nie buat itu, siap itu, buat nie, lepas buat nie, ape lagi untuk lepas tu....
dan seterusnya..sehingga lah saya letih untuk memikirkannya lagi....
dan hingga ke malam baru lah saya dapat meluahkan apa yang terbuku di hati saya pada diary blog ini....

HUhuu..sangat seronok bila masa dipenuhi dgn pelbagai kerja...sampaikan tiada masa untuk kelapangan diri sendiri...dan satu tahap saya akan jadi tdk senang bila tiada kerja yang hendak dibuat...huhu..so ade lah kerja-kerja lain yang saya buat kat ofis tu...kalau start BeeOren time2 kerja marah plak Big Bos..hehe...so buat lah ape2 yang patut dlm ofis tu.."lantai Comfirm berkilat...huhuh"

Then petang..6.30-7.30pm Layan Cinta Balqis..
Malam ke kelas Tusyen, mengajar..kalau takde tusyen kat umah ajar adik2...then mengadap blog untuk bisnes plak.. :)

OK, malam ni second night saya mengajar tusyen Math untuk budak2 darjah 2 dan 4..
yang darjah 2 tu ok lah..muke pun baik2, skema gitu..dengar cakap dan kiut miut je sume... Yang darjah 4, aduhaii, kiut miut jugak tapi mulut mcm mulut Naga sesorang.... 12 orang macam 120 org..gile bising dorang ni..almaklumlar... kebanyakkannyer boys hanya 2 org sahaja girls then pendiam lagi tu...tanyer kat 10x faham ke tak yang cikgu ajar nie? huhuhu...takot jugak tak faham...kang balik umah mak bapak dorang tanyer...tak faham..ape lah perasaan dorang nanti antar/ambik kelas tusyen penat2, bayar pun mahal, anak plak tak dpt input kan dan tak pandai2..sesungguhnya saya faham perasaan mereka....cemane lah anak2 saya dimasa depan nanti?..Hope yang terbaik saya berikan pada mereka :) Insyaallah *Doa seorang cikgu berkat...AMin..*


Student Part 2
Tekun buat latihan...disaat saya mendera mereka.."kalau nak balik cepat..siapkan latihan tu dulu" :D *Muahaahha*


Langkah Kaki kanan masuk kelas..huhu..Mood gila baik tak nak lar "bekeng2" (garang) tapi bila dah masuk kelas darjah 4, kalah pasar malam kat taman shahbandar tu... tencion woo nak mengajar...dah lah hormon tak betul malam ni..nasib lar Kesabaran tu masih ada...masih anggap budak2 ni anak orang, adik orang..hehe *Adik orang?*..kalau lah adik2 saya...huhuh......"tiada kesabaran untukmu...."

Time ngajar adik2 saya ni takde lah sabar tahap macam ni. Comfirm merajuk angkat kaki dah..."Tak Ambohh!!! Kak Young Ajor... Bekeng!!" haaa..sampai skrg...dorang tak brape nak ngan kak young nyer nie...hehe..last2 kene ngajar jugak lah...Homework dorang tu kene siapkan...klu tak siapa lagi yang nak ngajar?..huhu..walaupun KakCik nyer ada...KakCik nyer just pandai ngajar adik menyanyi, English song lagi tu...ape daa.... "lepas ni kamu plak ambik part Kak Young yee!!"

Yang sebenarnya ikutkan hati saya dulu...

Saya tak berminat untuk menjadi 'Cikgu' , walaupun menjadi Cikgu dan mengajar sangat lah Mulia sebab kita berkongsi dan menurunkan ilmu pada seseorang....Tapi hati saya dulu tetap tak inginkan nya..walaupun rasa peluang tu cerah dulu....dulu saya memang tidak yakin yang saya ni dpt mencurahkan ilmu pada dorang...takot sangat ilmu yang saya bagi tu tersalah, susah nak bg dorang faham..takot keliru dan bermacam2 lagi...

Then sekarang entah....
Allah telah bukakan hati saya untuk rasa menjadi seorang cikgu...lagi2 berhadapan dengan budak2...sebab saya selalu kata, saya tak sukakan budak2..walaupun suka tengok karenah mereka..tetap saya kata saya penat layan mereka!
Sesungguhnya...saya rasa "EGO' pada budak2...tak tau kenapa?...*Jahatkan saya?*

Lagi sekali saya katakan Allah telah bukakan pintu hati saya agar saya lebih dekatkan diri saya pada mereka..dan mengenali hati mereka, bantu mereka...berikan juga kefahaman pada mereka walaupun muka dorang dah nampak mcm "Blur"..mungkin dorang rasa saya sedang bercakap dalam bahasa Jepun agaknya.."Takpe..cikgu terang lagi skali..mcm nie....."
Alhamdulillah....

Budak2 ni hatinya suci...nurani nya yang ikhlas...bila kita dalami perasaan mereka..apa yg mereka mahu sebenarnya...hati kita akan rasa sayu...sedeh..time tu lah perasaan kita membuak-buak untuk mencurahkan kasih sayang, ilmu yang ada nak diberi dengan sepenuh ikhlasnya....agar mereka menjadi sesorang yang berguna dan berjaya di kemudian hari...

Semua ini menjadi pengajaran kepada saya..daripada berkata tidak pada kerjaya sebagai cikgu dan tidak sukakan budak2....kini saya tahu antara mereka terdapat satu 'Instinct'...kerana cikgu itu juga ibu ayah abang atau kakak kepada budak2 tu...dan perasaan sayang tetap ada dimana-mana jiwa...

Ok, Stop...
Say nite to all readers...lalala~
Wassalam :)

10 SuKe KoMen..:

Wah...da jd cikgu skrg ek..aja ngajar tusyen katne tu?mcm best je...huhu

bestnye tempat ngajor mu..tempat aku buruk je..mu ngajor mane?

ahahah same la kite..ngajor adik bekeng yang amat..even adik laki tetap nanges ngan aku..tp depa mai balik sbb da org laen lg bekeng!ahahaha

Selamat malam cikgu..bagus², bersabarlah dalam mendidik... :D

comel gamba bebudak tu :)

Ana : ehhe..cari pengalaman ana..kat Kuala Ibai. kawasan penempatan baru.

Yanie : haah.best gak lak..brekon..(tu penting) hehe..aku ngajor kat Kuala Ibai..kawasan penempatan baru tu..pusat tusyen ni baru 7 bulan bukok.. so masih memerlukan ramai cikgu untuk ngajor kat tusyen ni...meh lar ngajor yanie..hehe student satu kelas pun tak ramai..12 org tu dah full..best laa..hehe

Syed : Selamat pagi. Insyaallah :D

ezzati : hehe...tak nampak pun muke dak2 tu? hehe..pape pun dorang memang comel2 sebenarnya :)

Sarah : selamat petang daa..hehe

Post a Comment

ApE LaGi, dA jEjAk tu, JgN LupeR tingGaLkan CoMmenT AnDa Ye..TanKiu :)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More