Oct 13, 2009

Tekanan vs Jiwa KaCaUuu

tencion...... Pictures, Images and Photos

Apa itu Tekanan?

Agak sukar sebenarnya untuk menggambarkan tekanan secara tepat. Ada sesetengah orang menggambarkan kehidupan yang terlampau sibuk sebagai satu tekanan. Ada juga orang yang merasa tertekan akibat sebarang perkara yang berlaku dalam rutin harian mereka..kesan-kesanya adalah :

1. Tidak mampu tidur dengan tenang dan fikiran kerap terganggu kerana perkara yang sama

2. Mudah merasa baran dan tidak sabar terhadap perkara yang kecil

3. Sukar menumpukan fikiran kerana terlalu banyak perkara yang menyesakkan minda

4. Sukar untuk membuat keputusan

5. Anda mengambil Alkohol atau Merokok secara berlebihan

6. Walaupun anda makan, anda sebenarnya tidak menikmati makanan itu dgn sempurna

7. Setiap kali tubuh anda ingin berehat, fikiran seakan enggan melakukannya. Ada sahaja anda merasakan kerja tidak selesai

8. Sentiasa merasa tegang. Kadangkala anda kerap berpeluh, bibir menjadi kering dan jantung yang berdebar kencang.

9. Ada juga keadaan di mana tekanan akan menjadi secara tiba-tiba, misalnya kesesakan lalu lintas. ada juga tekanan yang berpanjangan misalnya tugasan yang diberikan oleh ketua anda sangat sukar untuk anda laksanakan....

(Sumber : Rapi, 1 Oct 2009. Ekstra, Arghh!! Stress M/s 66-67)

Apa Jiwa kacau?

Ahaks..Jiwaa kacau plak...adalah tekanan perasaan yang dihadapi dan membawa kesan2 seperti diatas...so ape yang saya nak story kan sekarang..fakta2 tekanan di atas banyak yang hampir sama dengan apa yang saya hadapi sekarang...kecuali no.5.

Tidurku...
Paling yang tak dapat diatasi tidur malam saya tidak lena..seakan2 perkara tu masih lagi melewang2 dalam otak dan fikiran saya..sedangkan mata saya pejam *selalunya tidur mata tak tutup rapat..hehe...ibu sy kate..* Seperti otak saya ni masih lagi bekerja dan memikirkan perkara yang sama...then bila saya bangun pagi, tidur ke tak aku semalam? kenapa badan ni rase leteh lagi? secara tak langsung membuatkan saya jd tidor banyak lah...lebih dari masa..Masyaallah..

Seleraku..
Oleh kerana perut lapar..makan lah kan? tapi tak rase kenyang...perutkah itu?erghhh....memang betullah mcm fakta di atas seakan tidak rase kenyang bila tekanan menyinggah...bila kita mengunyah ibarat dapat menghilangkan sedikit tekanan tersebut..tapi lagi byk kita mengunyah..lagi membuncit perut..tak hilang2 jugak tekanan tu..tetap merewang2 dalam otak..aiyokkk...lu bikin gua gimookkk lar..berat saya sudah naikk nie...

Tidak Sabar...
Bila melakukan sesuatu perkara...cepat je nak siapkan..padahal menda tu tak complete lg..haa mula lah client mengadu...ni total All tak bg pun...kene fax balik quatation tu kat client...ayokk buat kerja 2x...tak suke tak suke... lepas tu situasi tak puas hati...terutama air cond Bee Orenn saya selalu wat hal...sejuk tak sejuk...suke ati die jerk...yang tuan tak larat nak berpeluh dah biar pun air cond dah dipasang ke tahap yang paling high...gile ape..tak rase sejuk pasang ke tahap high? hummm hilang lagi kesabaran tuan empunyer Bee Oreenn.. sekali lagi ke klinik Perodua untuk servis...dan mulut saya tak benti pot pet pot pet...then beraleh arah plak tencion tu pada si mekanik tu.muahahaha....

Malasku...
Assignment dah lah melambat...rase mcm pejam mata bukak dah siap semua..kan best ade magic cam gitu?..tapi kemalasan yang disebabkan JIwa kacau nie...membuatkan assignment saya tak siap2...bila nak siap ni miss Aja? wake up wake up!!

Kesan paling ketara bila Jiwa Kacau...
Jerawat...haaa....bukan setakat mai period jerk berjerawat..bila jiwa kacau muka pun abes berjerawat...klu takde jiwa kacau comfirm cantik berseri halus lagi mulus muka tu...sekarang...kalah lubang kawah di bulan nun jauh sana...selagi tak hilang tekanan vs Jiwa kacau ini, selagi itu lah...jerawat akan bersilih berganti mencari tempat paling baikk punyer di muka saya ini untuk peninggalan sejarahnya...sekiannn...

vintage funny Pictures, Images and Photos

THE SOLUTION IS..

1. Selesaikan masalah?..bolehkah?..huhu..Biar Allah Sahaja yang Tahu..
2. Tukar No. Hp Baru..Sanggup kah?
3. Meluahkan pada kawan2..parents..On the Way...
4. Bercuti tempat yang tak pernah pergi..mane erk?
5. Pergi bersenam...buat regangan Otot...humm.. dalam pertimbangan..
6. Berpuasa dan berdoa..agar di beri ketenangan JIWA dari yg ILAHI..Insyaallah...Tgh Buat...

11 SuKe KoMen..:

Oloooo....sabor...g wat senaman smapai lentis²,pastu tido jap..mesti best..

syed : huhu..ngah buat lar nie..tp lepas bgn tido...hehe

jiwa kaco pasal apa ni?msti kes pakwe2 ni kn..then semua masalah terungkit..sunyi la,gemuk la, keje bnyk la..asignment tk siap la..aish..duk bnyk pk mmg la cm tu..cuba wat relax aje..dismping cari ketenangan..tk yh duk pk sngt la..wat2 bz dng keje,senaman..tk sunyi la..

lepas bagun tido, amalkan beristigfar 10X...

Assalammualaikum...lama zool tak comment blog Are'ja..ni...
cakap pasal jiwa kacau... ini dah macam orang putus harapan je bunyinye...
mmm...setiap masalah pasti ada penyelesaian... banyak2 baca al-quran dan zikir bila ada masa terluang.. mmm...lagi satu..pasal air cond tu maybe tersumbat...kena servis penapis dia buang abuk2 kat cooling coil atau nak senang hantar kedai suruh servis dan check gas air tu...mmm

Yatie : ishkk pakwe2 takde masalah..tu hal dorang lar..mikir nak pergi bercuti jek ni...merungkaikan sgala ketidaktenagan jiwa ni..hehe..

Syed : Insyaallah :) tq

Zool : hehe Insyaallah belum ada putus harapan lagi..masih mencari solution..dan sedang berusaha untuk ke arah yg lebih baik..sal Aircond keter tu biarlah org lain takkan faham..pusat servis pun tak paham..aircond tu mainan perasaan saya *sedapkan hati* hehe..sebab tu asik rase panas jerk...takpe..dun worry..pape pun thanks zool sudi komen blog aja :)

mmm sama2... tak pe... zool memang suka comment...he3...

tu la..aku pun duk pk gk mana nk pi dng korang ni..tp genting tu aku cm dh bosan..tp klu pi mandi manda aku setuju la kot..

Zool : hehe tankiu :)

Yatie : huhu tu lar...mandi manda ala keseganan sikit lar tie..hehe..tp umah ida kat KL ada je kolam..muaahaha..

ArE'ja:)
SABO dik..
SENYUm SKET:)

Post a Comment

ApE LaGi, dA jEjAk tu, JgN LupeR tingGaLkan CoMmenT AnDa Ye..TanKiu :)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More