Jun 30, 2009

Kad Hijau

Baru-baru ni saya masuk kursus untuk kad hijau CIDB, Boleh tahan lar kursusnyer. Fasilitator nyer pun suka buat lawak dan takdelah buat saya mengantok masa dengar ceramah mengenai keselamatan di tapak pembinaan tu. adik saya yang joint kursus dengan saya pun sibuk pelawa asam dan jeruk..hehe.mane tak cerah mata ni.

Ok, kursus yang saya maksudkan tu sebenarnya untuk mendapatkan Pas Keselamatan yang dipanggil Kad hijau untuk ke tapak pembinaan dan bagi-bagi kontraktor serta Para belia atau majikan yang hendak masuk kursus am binaan. Anak syarikat bagi CIDB ni siapa yang tak kenal kan? Akademi Binaan Malaysia (ABM) yang terdapat di serata Malaysia ni. Terutama di Terengganu iaitu di Jenagor, Kuala Berang.

Tak lama lagi saya bakal mengambil kursus Landskap secara personal, ok jugak lah walaupun saya ni tak ade asas mengenai landskap hanya tahu mengenai ICT je. So, ape salahnya bertukar bidang dan mencari pengalaman dalam bidang kontraktor kan?hehee..

So, Kad Hijau menjadi syarat utama sebelum saya mengambil kursus lanjutan tersebut. After that boleh lah saya lengkapkan semua pengalaman saya dan mengumpul sijil untuk mengambil lesen kontraktor yang sah. May Allah Blessing me..Insyaallah..



Ade satu jerk yang saya tak puas hati, masalah security Helmet nie..hehe tau je lah saya anti warna kuning sebenarnya. tapi saya dpt jugak helmet yang warna kuning tu, yang putih saya tak dpt coz 'title' saya just Assistant Manager, sebab tu saya dpt yang warna kuning, kalau saya ni Manager atau supervisor atau engeneer baru lah dpt yang putih tu..aduhaiii..tak sangka plak 'title' pun menjadi satu warna untuk helmet2 tu.padahal kerja-kerja supervisor, project manager, ape-ape lah yang sekutu dengannya semua saya buat dan uruskan jugak..hohoo...takpelah saya redhaa...

Humm nasihat untuk belia-belia diluar sana, Daripada anda membuang masa atau tiada kerja dan menganggur, adalah lebih baik joint kursus-kursus seperti ini, semuanya pihak CIDB under goverment jugak, ditanggung termasuklah elaun. anda akan dapat pengalaman, sijil dan kerja yang berkualiti setelah joint kursus atau traning yang dianjurkan. juga, memberi faedah kepada kita daripada menanam anggur tapi tak masuk apa-apa...betul tak kawan2?Kursus free je nie..jom2..ramai2 jadi kontraktor...bagi membangunkan ekonomi dan kemajuan negara..

10 SuKe KoMen..:

camne rupernyer bile pakai safety helmet tuh ekk... kui3

Guru yang paling baik adalah pengalaman . Pengalaman dapat diperoleh dari kursus.

aja..sy dh ada kat hijau tu..cmne nk sambung balik ek..dh tamat dah tmpoh..huhu

m.k.z.e : hehe..kuning sakit mate..baik warna oren..cumel.. :D

angahbjork : ehehe..berat..mcm nak tercabut jerk kepala..tapi nampak smart..keke

Pemancing : yup of course la..kursus tu adalah pengalaman juga selain dari betul2 bekerja. :)

amy liana8886 : nak sambung just pergi ke pejabat CIDB yang berdekatan, then kena bayar RM50 untuk tempoh 2thn.. rugi taw, kalau tak sambung..terjadi pape mase bekerja tak dpt klim nanti..coz kad hijau ni ade insurans. :)

are'ja lau nak nampak smart agi cuba tampal sticker bunga2.. hahaha

tu la wat kad hijau ni pun masa nk praktikal kat stadium yg dah runtuh dulu..mujur xruntuh masa praktikal..hahahahhaa

angah : huhu..kang aja buat sungguh kang baru lar...terlebih bijork kekgi..hehe

amy : owh time tu..hek3..jd kan contoh teladan untuk kontraktor2 lar tu.da tu kenapa tak truskan jerk jd kontraktor amy? kan best..

cuba try wat.. pastu post dalam blog.. safety helmet bunga2.. wahh.. best2

angah : hehehe...takde mase lar nak buat angah..cibuk skrg nie..keke...

Post a Comment

ApE LaGi, dA jEjAk tu, JgN LupeR tingGaLkan CoMmenT AnDa Ye..TanKiu :)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More